ناز خود بگذار و کبر از سر به در آر و گور خود را به یاد آر . [نهج البلاغه]
بهمن - مؤسسه آدینه

از: محمد :: 84/11/28 :: 1:0 عصر

غیبت امام زمان(عج) به چه معنی است؟

درباره‌ی مسئله‌ی غیبت گفته‌های خرافی و نادرستی عنوان شده است که دشمنان از آن مطالب سوءِ استفاده کرده اند بنابراین فهم دقیق مفهوم غیبت امام عصر(عج) الزامی است. مفهوم صحیح غیبت امام عصر(عج) این است که، آن حضرت حیات داشته و در این کره‌ی خاکی همچون ما به سر می‌برند مانند ما از یک زندگی دنیوی نیز برخوردارند. غذا می‌خورند، نماز می‌خوانند، به زیارت قبور اجداد طاهرینشان مشرّف می‌شوند و خلاصه اینکه در بین مردم رفت و آمد می‌کنند و ما نیز ایشان را می‌بینیم ولی آن جناب را نمی‌شناسیم چه بسا گه گاه با ایشان سخن می‌گوییم ولی متوجه شخصیّت والا مقام ایشان نمی‌شویم. گه گاه در مسافرت‌های زیارتی سایر ائمه علیهم السّلام همدم وهمراه ایشان می‌گردیم یا در عزای اجدادشان هم ناله و هم صدا می‌شویم امّا فرزند امام حسن عسکری(ع) را نمی‌شناسیم چه بسا در بازارها و خیابان‌ها در جوار ایشان حرکت می‌کنیم و ایشان را می‌بینیم ولی آن جناب را فردی عادی تلقی کرده و متوجه مقام امامت ایشان نمی‌شویم. امام صادق(ع)درباره‌ی مفهوم غیبت آن حضرت فرموده‌اند: «یَرَونَهُ وَ لا یَعْرِفُو نَهُ» «مردم حضرت مهدی(عج) را می‌بینند ولی نمی‌شناسند.» به نحوی که هنگام ظهور آن حضرت به نظر بعضی آشنا می‌آیند. بارها مشاهده شده که فردی به توفیق زیارت امام عصر(عج) نائل گردیده که در نگاه دیگرانی که در آن مکان حضور داشته‌اند آن حضرت فردی عادی به نظر می‌آمدند به علاوه آن حضرت واجد این قدرت الهی هستند که به چشم عده‌ای دیده شوند، ولی عده‌ای دیگر اصلاً ایشان را نبینند. پس مفهوم غیبت یکی از این دو معنا ست: معنای اول اینکه حضرت را نمی‌بینیم و معنای دیگر این است که ایشان را می‌بینیم ولی نمی‌شناسیم. بنابراین غیبت امام زمان به معنی نبودن ایشان نیست. زندگی در میان دیگران، عمل به تکالیف الهی، رسیدگی به شیعیان، هدایت مردم به طور غیر مستقیم و غیره همگی از اعمال آن حضرت می‌باشد. نتیجه می‌گیریم که غیبت امام عصر(عج( به مفهومی که گفته شد نباید باعث دوری شیعه از ایشان شود چرا که غیبت نشناختن ظاهری و دوری جسمانی است. ولی ما باید همیشه ارتباط معنوی خویش را با امام زمانمان حفظ کنیم که اگر این ارتباط قلبی قوی شود چه بسا که به لطف الهی به ملاقات آن بزرگوار نیز نائل شویم بنابراین خوب است همیشه و در همه حال با آن حضرت گفتگو داشته و با ایشان ارتباط معنوی خود را حفظ کنیم و در مشکلاتمان از آن بزرگوار یاری خواهیم و ضمن دعا برای ظهور حضرت دیدار ایشان را هنگام ظهور طلب کنیم.


نظرات شما()

موضوعات یادداشتامام مهدی (عج)



از: محمد :: 84/11/24 :: 2:20 عصر

آینده‌ی جهان از نظر قرآن کریم و احادیث پیامبر اکرم چیست؟

 خداوند کریم در آیه‌ی 105 سوره‌ی انبیاء می‌فرماید: «وَ لَقَد کَتَبْنا فی الزَّبورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکرِ أَنَّ الاَرضَ یَرِثُها عِبادی الصالِحونْ» «همانا ما بعد از ذکر در زبور نوشتیم که زمین را بندگان نیکوکار من به ارث خواهند برد.» همچنین آیه‌ی 55 سوره‌ی نور می‌فرماید: «وَعَدَ اللهُ الَّذینَ امَنوا مِنکُمْ و عَمِلوا الصّالِحات لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فی الأَرضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذی اْرتَضی لَهُمْ وَ لَیُبَدِلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ اَمْنا یَعْبُدُونَنی لا یُشْرِکوُنَ بی شَیئاً» «خداوند به مؤمنان نیکوکار شما وعده داده است که آنها را جانشینان و وارثین زمین گرداند همانگونه که گذشتگان را نیز جانشین گردانید و دینی را که برای آنان راضی شده است برقرار سازد و ناامنی آنها را به امنیت و آرامش تبدیل گرداند تا اینکه مرا پرستش کرده و با من چیز دیگری را شریک نسازند» در این آیه به صراحت آینده‌ی جهان بدین گونه ترسیم شده است، که در آن مؤمنان راستین وارثین زمین خواهند شد و این اراده‌ی الهی ست که دینی را که از آن راضی شده در سراسر زمین حاکم گرداند. از طرف دیگر طبق آیه‌ی 3 سوره‌ی مائده که در روز عید غدیر خم نازل شده است خداوند فرموده است: «اَلْیوُمَ اَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُم وَ اَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الِاسْلامَ دینا» «امروز دین شما را کامل کردم و راضی شدم که اسلام دین شما باشد.» بنابراین خداوند تنها اسلامی را که در روز غدیر با ولایت امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) کامل گردیده را مورد رضایت خویش قرار داده است. اسلامی که بدون ولایت امیرالمؤمنین و فرزندان معصوم ایشان ارزشی ندارد. در احادیث پیامبر اکرم که هردو گروه شیعه و سنی آن را نقل کرده‌اند نیز آمده است که: «اگر از عمر دنیا فقط یک روز باقی مانده باشد خداوند آن روز را آنقدر طولانی می‌نماید که تا مهدی که از فرزندان من است به پا خیزد و جهان را پر از عدل و داد نماید همانگونه که از ظلم و ستم پر شده است.» بنابراین آینده‌ی جهان از نظر قرآن کریم و سنّت پیامبر آینده‌ای درخشان و بدون ظلم و جور می‌باشد که در سرتاسر آن دین اسلام و مذهب تشیّع گسترش یافته و کلّ جهان در اختیار یک رهبر الهی که وجود مقدّس امام عصر(عج) باشد قرار خواهد گرفت.و ایشان همچون پدری مهربان و دلسوز تمامی ثروت زمین را استخراج کرده و در اختیار همگان قرار خواهند داد. پس چه خوب است که ما نیز برای تسریع در تحقق این وعده‌ی الهی دست به دعا برداریم و از خداوند بخواهیم که در ظهور ایشان تعجیل نماید شاید ما هم بهره‌ای از آن زمان درخشان داشته باشیم.


 


نظرات شما()

موضوعات یادداشتامام مهدی (عج)



از: محمد :: 84/11/23 :: 9:43 صبح

بعد از شهادت امام حسین ( ع ):

چه درد بزرگی است زنان را سربرهنه نگه دارند، جامه هایشان را به تارج ببرند، پاهای مبارکشان برهنه و اشک چشمانشان جاری باشد و با حالت تحقیرآمیزی اسیرشان کنند. اسرا عاجزانه درخواست کردند ما را نزدیک قتلگاه ببرید، آنها را به قتلگاه حضرت بردند وقتی دیده زنان بر شهیدان افتاد، فریاد برآوردند و سیلی به صورت خود می زدند، حضرت زینب (س) با آوازی سوزناک فرمود: اینها دختران تو هستند که اسیر گشته اند، بخدا،به  پیامبر  (ص)،به علی (ع) مرتضی،به فاطمه زهرا (س) و به حمزه سیدالشهداء (ع) شکایت می کنم. ای محمد (ص)، این حسین (ع) توست که در این دشت غریبانه افتاده و باد صبا گرد و غبار بر پیکر او می افکند. این حسین (ع) توست که بدست فرزندان گردنکشان به شهادت رسیده است. این حسین (ع) توست که سر او را از تن جدا کرده اند، عمامه و ردای او را به تارج برده اند. خانم زینب (س) طوری نوحه سرایی می کرد که دشمن و دوست را به گریه انداخت .

   سپس سکینه قبر پدر را در آغوش کشید و جمعی اعراب جمع شدند و او را از قبر پدر جدا نمودند. سکینه میگوید: وقتی پدرم را به آغوش کشیدم بیهوش شدم در آن حال شنیدم پدرم امام حسین (ع) می فرمودند: شیعیان، هنگامیکه آب خنک میآشامید مرا یاد کنید و هر گاه ناله غریب یا شاهدی را می شنیدید برای من گریه نمائید.

    حمیدبن مسلم می گوید: همراه شمر ملعون در خیمه ها عبور می کردیم تا به خیمه امام سجاد (ع) رسیدیم دیدیم که مریض است و در بستر بیماری افتاده است، عده ای از پیادگان که همراه شمر بودند به او گفتند: علی ابن الحسین(ع) را نمی کشی؟ با خود گفتم (حمیدبن مسلم) سبحان الله، آیا او را هم باید کشت همین بیماری ای که دارد برایش بس است و کار من همین بود  که هر کس می آمد تا امام سجاد (ع) را بکشد از او جلوگیری می کردم. چون اراده الهی تعلق گیرد، عدو شود سبب خیر، با وجود اینکه امام بیمار است چون حجت پروردگار است، خداوند دشمنان اهل بیت (ع) را به دفاع از او می گمارد و او را به دست خود آنها نگهداری می کند، همچنانکه فرعون به دست خود حضرت موسی (ع) را پرورش داد و خدا مهر او را در دل وی نهاد، لذا بیماری امام سجاد(ع) یکی از اسباب حفظ ایشان بود که هم دفاع کردن از او ساقط شود و هم در چشم دشمنان ناتوان آید؛ چون بیماری امام سجاد (ع) بسیار سخت و به نظر دشمن بهبودی او ممکن نبود. البته بیرحمان پوستی را که در زیر بدن امام سجاد(ع) بود کشیدند و به یغما بردند و آن حضرت را با صورت به زمین انداختند، در این هنگام عمربن سعد وارد چادر امام سجاد (ع) شد و زنان اهل بیت(ع) نزد او گرد آمدند و در برابرش فغان کردند تا آن سنگدل بر حال آنها رقت کرد و به یاران خود امر کرد دیگر کسی به خیمه زنان داخل نشود و متعرض آن جوان بیمار نگردد. زنان که رقتی از او مشاهده کردند از آن پلید خواستند که دستور دهد آنچه را به تارج برده اند به آنان برگردانند تا خود را به وسیله آنها بپوشانند. عمر سعد به لشگریان گفت ولی هیچکس به دستور او عمل ننمود، سپس عمر سعد در میان لشگر فریاد زد: چه کسی حاضر است داوطلب شود بر پشت و سینه حسین(ع) اسب بتازاند؟ ده نفر که همه حرام زاده بودند بر اسبان خود سوار شدند که عبارتند از؛ اسحاق بن حیوه حضرمی – احبش بن مرثه حضر می – اسید بن مالک- حکیم بن طفیل – عمر بن مبیح صیداوی صالح بن وهب – رجاء بن منقذ عبدی – و اخط بن ناعم – سلیم بن خثیمه جعفی هانی بن تثبیت.

    سپس با سم اسبان خود بر بدن مبارک حضرت تاختند و استخوانهای سینه حضرت را در هم شکستند. این گروه چون بر کوفه آمدند در برابر ابن زیاد ایستادند و اسید بن مالک که یکی از همان حرامزادگان بود برای اینکه اظهار خدمتی کند تا جایزه بسیار بگیرد گفت: ما کسانی هستیم که بر اسبان چالاک سوار شدیم و سینه حسین(ع) را زیر سم اسبان در هم کوبیدیم و ابن زیاد هم جایزه کمی به آنها داد.

    خولی سر مطهر حضرت را به کوفه برد ولی چون شب به کوفه رسید و قصرابن زیاد بسته بود به ناچار آن سر مقدس را به خانه خود برد و آن را زیر تشتی قرار داد، همسر خولی(نوار) از وجودی مطهر خبردار شد و از وی جریان را پرسید، خولی گفت: سوغاتی ای برای تو  آورده ام که تا روزگار است ثروتمند خواهی بود، آن سر حسین (ع) است که اینک در خانه تو قرار دارد نوار آن خانم فهمیده گفت: وای بر تو، سر مبارک فرزند دختر رسول الله(ص) را آورده ای؟ از جای برخاست و به سوی تشت رفت؛ نوار قسم یاد کرد که والله نوری را دید که همچون ستونی از آسمان تا آن تشت ادامه داشت و مرغان سفیدی در اطراف آن سر مطهر در آسمان پرواز می کردند.

    عمربن سعد تا ظهر یازدهم محرم در کربلا ماند و بر کشتگان خود نماز خواند و همگی را به خاک سپرد ولی امام حسین (ع) و یارانش را در بیابان گذاشت سپس به حمید بن بکر احمدی دستور داد تا جار بزند که لشگر روانه کوفه شوند، آنگاه عمر بن سعد اهل بیت امام را بر شترها سوار کرد در حالیکه زنان حرم صورتشان باز بود. اهل بیت و امانتهای پیامبر(ص) را مانند اسیران ترک و روم در سخت ترین شرایط می بردند، وقتی آنها را از قتلگاه عبور دادند سیلی به صورت می زدند و صدای گریه و شیون بلند بود. امام سجاد(ع) فرمودند: به شهدا نگریستم که روی خاک افتادند و بدنشان برهنه و بی کفن است و کسی آنها را دفن نمی کند، سینه ام تنگ شد به حدی که نزدیک بود جان بدهم سپس عمه ام زینب(س) حالم را پرسید و گفت: ای یادگار جد و پدر و برادرانم، چرا با جان خود بازی می کنی؟امام سجاد (ع) فرمودند: اول از نظر حال رقت بار آن تنهای پاره پاره و بی سر که لخت روی خاکها افتاده و هرکس را متأثر می کند، جز اشرار دشت کربلا که خون جلوی چشم آنها را گرفته است و دوم از نظر تأسفی که برای آن مردم گمراه می خورم که شمع هدایت خودشان را از دست دادند. که زینب(س) از هر دو جهت خاطر امام سجاد(ع) را آرام کرد و فرمود: این کشتار جمیع شهیدان را پیامبر(ص) پیش بینی کرده اند وما اهل بیت بر آن دل نهادیم، نشانه خواری نیست و در پرتو نور شهادت آنان گروه بسیاری هدایت می شوند، خداوند گروهی را که شناخته شده اهل آسمانند پیماندار کرده است که این بدنهای پاره پاره را جمع آوری کنند و به خاک سپارند و به سر قبر امام نشانه ای گذارند تا همیشه باقی بماند و هر چه پیشوایان کفر در محو آن بکوشند روشن تر خواهد شد.

    امام سجاد (ع) در زمان شهادت امام حسین(ع) در کربلا بیست و دو سال و امام باقر (ع) چهار سال داشتند که خداوند آنها را حفظ نمود.

    همسر امام حسین(ع) (حضرت شهربانو) در زمان زایمان امام سجاد(ع) رحلت نمودند و در صحرای کربلا حضور نداشته است. هنگامیکه عمر سعد با سپاه خود حرکت نمود جمعی از قبیله بنی اسد(آنها در دشت غاضریه منزل داشتند) امام حسین (ع) را دفن کردند، بر امام و یارانش نماز خواندند، امام را به خاک سپردند و حضرت علی اکبر(ع) را پائین پای حضرت به خاک سپردند. همینطور بقیه شهدای کربلا را پائین پای حضرت به خاک سپردند و حضرت عباس(ع) را در همان جائی که به شهادت رسید کنار شریعه فرات به خاک سپردند. اهل بنی اسد یک روز بعد از واقعه کربلا اجساد را به خاک سپردند و ابن شهر آشوب و مسعودی می گویند برای بسیاری از آنها قبرهای آماده یافتند و مرغان سفیدی بر گرد آنان دیدند.

متولی دفن و کفن امام معصوم (چارده معصوم) باید معصوم باشد و امام را جز امام غسل ندهد از امام نهم (ع) روایت شده که چون رسول الله(ص) وفات کرد جبرئیل با فرشتگان نازل شدند و دیده امیرالمومنین(ع) باز شد؛ دید که با او وی را غسل می دهند، بر او نماز می خوانند و برای او قبر می کنند. در شهادت امیرالمومنین(ع)، همسر امام حسن(ع) و امام حسین(ع) همین وضع را دیدند که پیامبر (ص) با فرشتگان کمک می کنند و چون امام حسن(ع) شهید شدند امام حسین (ع) همین وضع را دید که پیغمبر(ص) و علی(ع) با فرشتگان خارج شدند و متصدی امر پدر گردیده و برگشتند. 

« به نقل از دست هایی رو به آسمان »


نظرات شما()

موضوعات یادداشتقیام امام حسین (ع)



از: محمد :: 84/11/23 :: 9:42 صبح

بعد از شهادت امام حسین ( ع ):

چه درد بزرگی است زنان را سربرهنه نگه دارند، جامه هایشان را به تارج ببرند، پاهای مبارکشان برهنه و اشک چشمانشان جاری باشد و با حالت تحقیرآمیزی اسیرشان کنند. اسرا عاجزانه درخواست کردند ما را نزدیک قتلگاه ببرید، آنها را به قتلگاه حضرت بردند وقتی دیده زنان بر شهیدان افتاد، فریاد برآوردند و سیلی به صورت خود می زدند، حضرت زینب (س) با آوازی سوزناک فرمود: اینها دختران تو هستند که اسیر گشته اند، بخدا،به  پیامبر  (ص)،به علی (ع) مرتضی،به فاطمه زهرا (س) و به حمزه سیدالشهداء (ع) شکایت می کنم. ای محمد (ص)، این حسین (ع) توست که در این دشت غریبانه افتاده و باد صبا گرد و غبار بر پیکر او می افکند. این حسین (ع) توست که بدست فرزندان گردنکشان به شهادت رسیده است. این حسین (ع) توست که سر او را از تن جدا کرده اند، عمامه و ردای او را به تارج برده اند. خانم زینب (س) طوری نوحه سرایی می کرد که دشمن و دوست را به گریه انداخت .

    سپس سکینه قبر پدر را در آغوش کشید و جمعی اعراب جمع شدند و او را از قبر پدر جدا نمودند. سکینه میگوید: وقتی پدرم را به آغوش کشیدم بیهوش شدم در آن حال شنیدم پدرم امام حسین (ع) می فرمودند: شیعیان، هنگامیکه آب خنک میآشامید مرا یاد کنید و هر گاه ناله غریب یا شاهدی را می شنیدید برای من گریه نمائید.

    حمیدبن مسلم می گوید: همراه شمر ملعون در خیمه ها عبور می کردیم تا به خیمه امام سجاد (ع) رسیدیم دیدیم که مریض است و در بستر بیماری افتاده است، عده ای از پیادگان که همراه شمر بودند به او گفتند: علی ابن الحسین(ع) را نمی کشی؟ با خود گفتم (حمیدبن مسلم) سبحان الله، آیا او را هم باید کشت همین بیماری ای که دارد برایش بس است و کار من همین بود  که هر کس می آمد تا امام سجاد (ع) را بکشد از او جلوگیری می کردم. چون اراده الهی تعلق گیرد، عدو شود سبب خیر، با وجود اینکه امام بیمار است چون حجت پروردگار است، خداوند دشمنان اهل بیت (ع) را به دفاع از او می گمارد و او را به دست خود آنها نگهداری می کند، همچنانکه فرعون به دست خود حضرت موسی (ع) را پرورش داد و خدا مهر او را در دل وی نهاد، لذا بیماری امام سجاد(ع) یکی از اسباب حفظ ایشان بود که هم دفاع کردن از او ساقط شود و هم در چشم دشمنان ناتوان آید؛ چون بیماری امام سجاد (ع) بسیار سخت و به نظر دشمن بهبودی او ممکن نبود. البته بیرحمان پوستی را که در زیر بدن امام سجاد(ع) بود کشیدند و به یغما بردند و آن حضرت را با صورت به زمین انداختند، در این هنگام عمربن سعد وارد چادر امام سجاد (ع) شد و زنان اهل بیت(ع) نزد او گرد آمدند و در برابرش فغان کردند تا آن سنگدل بر حال آنها رقت کرد و به یاران خود امر کرد دیگر کسی به خیمه زنان داخل نشود و متعرض آن جوان بیمار نگردد. زنان که رقتی از او مشاهده کردند از آن پلید خواستند که دستور دهد آنچه را به تارج برده اند به آنان برگردانند تا خود را به وسیله آنها بپوشانند. عمر سعد به لشگریان گفت ولی هیچکس به دستور او عمل ننمود، سپس عمر سعد در میان لشگر فریاد زد: چه کسی حاضر است داوطلب شود بر پشت و سینه حسین(ع) اسب بتازاند؟ ده نفر که همه حرام زاده بودند بر اسبان خود سوار شدند که عبارتند از؛ اسحاق بن حیوه حضرمی – احبش بن مرثه حضر می – اسید بن مالک- حکیم بن طفیل – عمر بن مبیح صیداوی صالح بن وهب – رجاء بن منقذ عبدی – و اخط بن ناعم – سلیم بن خثیمه جعفی هانی بن تثبیت.

    سپس با سم اسبان خود بر بدن مبارک حضرت تاختند و استخوانهای سینه حضرت را در هم شکستند. این گروه چون بر کوفه آمدند در برابر ابن زیاد ایستادند و اسید بن مالک که یکی از همان حرامزادگان بود برای اینکه اظهار خدمتی کند تا جایزه بسیار بگیرد گفت: ما کسانی هستیم که بر اسبان چالاک سوار شدیم و سینه حسین(ع) را زیر سم اسبان در هم کوبیدیم و ابن زیاد هم جایزه کمی به آنها داد.

    خولی سر مطهر حضرت را به کوفه برد ولی چون شب به کوفه رسید و قصرابن زیاد بسته بود به ناچار آن سر مقدس را به خانه خود برد و آن را زیر تشتی قرار داد، همسر خولی(نوار) از وجودی مطهر خبردار شد و از وی جریان را پرسید، خولی گفت: سوغاتی ای برای تو  آورده ام که تا روزگار است ثروتمند خواهی بود، آن سر حسین (ع) است که اینک در خانه تو قرار دارد نوار آن خانم فهمیده گفت: وای بر تو، سر مبارک فرزند دختر رسول الله(ص) را آورده ای؟ از جای برخاست و به سوی تشت رفت؛ نوار قسم یاد کرد که والله نوری را دید که همچون ستونی از آسمان تا آن تشت ادامه داشت و مرغان سفیدی در اطراف آن سر مطهر در آسمان پرواز می کردند.

    عمربن سعد تا ظهر یازدهم محرم در کربلا ماند و بر کشتگان خود نماز خواند و همگی را به خاک سپرد ولی امام حسین (ع) و یارانش را در بیابان گذاشت سپس به حمید بن بکر احمدی دستور داد تا جار بزند که لشگر روانه کوفه شوند، آنگاه عمر بن سعد اهل بیت امام را بر شترها سوار کرد در حالیکه زنان حرم صورتشان باز بود. اهل بیت و امانتهای پیامبر(ص) را مانند اسیران ترک و روم در سخت ترین شرایط می بردند، وقتی آنها را از قتلگاه عبور دادند سیلی به صورت می زدند و صدای گریه و شیون بلند بود. امام سجاد(ع) فرمودند: به شهدا نگریستم که روی خاک افتادند و بدنشان برهنه و بی کفن است و کسی آنها را دفن نمی کند، سینه ام تنگ شد به حدی که نزدیک بود جان بدهم سپس عمه ام زینب(س) حالم را پرسید و گفت: ای یادگار جد و پدر و برادرانم، چرا با جان خود بازی می کنی؟امام سجاد (ع) فرمودند: اول از نظر حال رقت بار آن تنهای پاره پاره و بی سر که لخت روی خاکها افتاده و هرکس را متأثر می کند، جز اشرار دشت کربلا که خون جلوی چشم آنها را گرفته است و دوم از نظر تأسفی که برای آن مردم گمراه می خورم که شمع هدایت خودشان را از دست دادند. که زینب(س) از هر دو جهت خاطر امام سجاد(ع) را آرام کرد و فرمود: این کشتار جمیع شهیدان را پیامبر(ص) پیش بینی کرده اند وما اهل بیت بر آن دل نهادیم، نشانه خواری نیست و در پرتو نور شهادت آنان گروه بسیاری هدایت می شوند، خداوند گروهی را که شناخته شده اهل آسمانند پیماندار کرده است که این بدنهای پاره پاره را جمع آوری کنند و به خاک سپارند و به سر قبر امام نشانه ای گذارند تا همیشه باقی بماند و هر چه پیشوایان کفر در محو آن بکوشند روشن تر خواهد شد.

    امام سجاد (ع) در زمان شهادت امام حسین(ع) در کربلا بیست و دو سال و امام باقر (ع) چهار سال داشتند که خداوند آنها را حفظ نمود.

    همسر امام حسین(ع) (حضرت شهربانو) در زمان زایمان امام سجاد(ع) رحلت نمودند و در صحرای کربلا حضور نداشته است. هنگامیکه عمر سعد با سپاه خود حرکت نمود جمعی از قبیله بنی اسد(آنها در دشت غاضریه منزل داشتند) امام حسین (ع) را دفن کردند، بر امام و یارانش نماز خواندند، امام را به خاک سپردند و حضرت علی اکبر(ع) را پائین پای حضرت به خاک سپردند. همینطور بقیه شهدای کربلا را پائین پای حضرت به خاک سپردند و حضرت عباس(ع) را در همان جائی که به شهادت رسید کنار شریعه فرات به خاک سپردند. اهل بنی اسد یک روز بعد از واقعه کربلا اجساد را به خاک سپردند و ابن شهر آشوب و مسعودی می گویند برای بسیاری از آنها قبرهای آماده یافتند و مرغان سفیدی بر گرد آنان دیدند.

متولی دفن و کفن امام معصوم (چارده معصوم) باید معصوم باشد و امام را جز امام غسل ندهد از امام نهم (ع) روایت شده که چون رسول الله(ص) وفات کرد جبرئیل با فرشتگان نازل شدند و دیده امیرالمومنین(ع) باز شد؛ دید که با او وی را غسل می دهند، بر او نماز می خوانند و برای او قبر می کنند. در شهادت امیرالمومنین(ع)، همسر امام حسن(ع) و امام حسین(ع) همین وضع را دیدند که پیامبر (ص) با فرشتگان کمک می کنند و چون امام حسن(ع) شهید شدند امام حسین (ع) همین وضع را دید که پیغمبر(ص) و علی(ع) با فرشتگان خارج شدند و متصدی امر پدر گردیده و برگشتند. 

« به نقل از دست هایی رو به آسمان »


نظرات شما()

موضوعات یادداشتقیام امام حسین (ع)



از: محمد :: 84/11/23 :: 9:40 صبح

یادآوری ابوثمامه صائدی برای نماز و شهادت حبیب بن مظاهر:

وقتی ابوثمامه شهادت پی در پی یاران امام را دید به حضرت عرض کرد: یا ابا عبدالله(ع)جانم فدایت، می بینم که این لشگر به تو نزدیک شدند ولی به خدا سوگند تو به شهادت نباید برسی، مگر اینکه من پیش از تو به شهادت برسم. لذا من دوست دارم که نماز ظهر که وقتش رسیده با تو بخوانم و سپس نزد خدا بروم. امام سر را بلند کردند و به آسمان نگریستند و فرمودند: یاد نماز کردی، خدایت تو را از نمازگزاران و ذاکرین قرار دهد.

 ذکرت الصلوه، جَعلکَ الله من المصلین الذکرینَ، نعم هذا اول وقته

از اینها بخواهید از ما دست بردارند تا نماز بخوانیم، حصین بن تمیم گفت: نماز شما قبول نیست. حبیب بن مظاهر گفت: ایهاالحمار، ای الاغ به گمانت نماز فرزند رسول الله (ص) قبول نیست و نماز تو میخوار قبول است. حصین بن تمیم خشمگین شد و به آنها حمله نمود و حبیب بن مظاهر پیش رفت و شمشیری به او زد ولی به جلوی اسب او خورد. از روی اسب به زمین افتاد ولی یارانش او را نجات دادند. نبرد سختی شد و شصت و دو نفر از یاران عمر سعد را کشت. مردی از بنی تمیم بر او حمله کرد و شمشیری به سر مبارک حبیب زد و او به شهادت رسید.(قاتل او بدیل بن صریم است) با شهادت حبیب قلب امام شکست، از خداوند برای او پاداش خواست و فرمود: خداوند به تو خیر دهد تو دانشمندی بودی که در یک شب تمام قرآن را می خواندی(بعدها فرزند حبیب بن مظاهر بنام قاسم بن الحبیب قاتل پدرش را بعد از ماهها تعقیب به قتل رساند).

     یاران نماز جماعت را پشت حضرت خواندند و زهیر بن قین و سعید بن عبدالله بعنوان محافظ امام، جلوی ایشان ایستادند. روایت شده است سعید بن عبدالله حنفی جلوی امام ایستاد و هدف تیر دشمن قرار گرفت، امام هر عملی انجام می داد او خود را سپر حضرت می کرد تا زمانیکه آنقدر تیر به بدنش زدند که به زمین افتاد و گفت: بار خدایا، لعنت عاد و ثمود را بر آنها بفرست. خدایا، از قول من به پیغمبرت(ص) سلام برسان و آنچه درد و زخم دیدم به پیامبر(ص) برسان که من در یاری فرزند او بودم. سپس به شهادت رسید،در نبردی روایت شده خود زهیر بن قین صد و بیست مرد را کشت و اشخاصی به نامهای کثیربن عبدالله شیعی و مهاجر بن اوس تمیمی او را به شهادت رساندند. ببینید، اصحاب امام حسین(ع) پیش او در جانبازی از به یکدیگر سبقت می گرفتند ولی با این وجود عده ای هم اندک و کمتر از تعداد انگشتان دست امام را یاری نکردند و لیاقت و سعادت یاری امام و شهادت در راه او را نداشتند مانند ضحاک بن عبدالله مشرقی.

شهادت امام حسین (ع)  و حضرت علی اصغر (ع):

امام حسین(ع) چه زمانی به میدان رفتند؟ تا ظهر عاشورا هنوز عده ای از اصحاب زنده بودند و نماز جماعت خواندند، حتی از صبح تا بعد از ظهرعاشورا هر یک از اصحاب که شهید می شدند خود حضرت آنها را در خیمه شهدا می گذاشتند و خودشان  به بالین یارانشان حاضر می شدند، حتی با آن شرایط سخت و بحرانی بیت شریف خود را تسلی می دادند و گذشته از اینها سپاه عمر سعد وقتی می بیند که امام داغ دیده اند و حالا تنها مانده اند، در چنین شرایطی فکر میکند دیگر امام با این همه رنج و مصیبت، توان جنگیدن و روحیه رزم نخواهد داشت و راحت می توان با او جنگید.

    امام می بینند یاران( به روایتی هفتاد و دو تن) روی خاک افتاده اند به خیمه اهل حرم رو می کند و فریاد می زند: یا سکینه، یا فاطمه، یا ام الکلثوم علیکم منی السلام زنان حرم شیون کردند، امام آنها را دعوت به سکوت و خاموشی نمودند سپس امام سجاد(ع) را خواستند و علوم و صف و علم جفر را به ایشان تسلیم نمودند. آنگاه به حضرت زینب (س) فرمودند: خردسالم را به من بده تا با او وداع کنم. امام طفل شش ماهه شان را گرفتند و صورتشان را نزدیک او بردند تا وی را ببوسند که حرمله بن کاهل اسدی تیری انداخت و به گلوی کودک رسید، امام بچه را به دست خواهرش زینب(س) دادند و دو دست خود را زیر گلوی بچه گرفتند، همینکه از خون پر شد آن خونها را به سوی آسمان پاشیدند با این کار آسمان را هم به شهادت واداشتند. قبری می کنند و حضرت علی اصغر(ع) را دفن می نمایند سپس برای وداع با اهل بیت خود به زنها رو می کند؛ حضرت سکینه فریاد کنان نزد امام می آید (مادر علی اصغر(ع) رباب نام دارد.) امام حسین(ع) سکینه را خیلی دوست داشتند سکینه را به سینه خود چسباندند و اشکهایش را پاک کردند و فرمودند: سکینه جان، بدان که بعد از مرگ من گریه تو بسیار است، تا زمانی که جان در تن من است دلم را از روی حسرت به اشک خود مسوزان.

    سپس امام عازم میدان شدند و پیکارگر طلبیدند، هر کس در برابر ایشان می آمد به خاک هلاکت می افتاد تا اینکه تعدادی بسیار از آنان را کشتند. عمر سعد وقتی صحنه را اینچنین دید فریاد برآورد: وای بر شما، آیا می دانید با چه کسی می جنگید؟او فرزند علی (ع) است که شجاعان عرب را به خاک نیستی می انداخت (هذا ابن قتال العرب) بخدا روح پدرش علی(ع) در کالبد اوست  (والله نفس ابیه بین جنبید) پس دسته جمعی به روی حضرت حمله کردند؛ امامی که تشنه است، غریب است، مصیبتی عظیم دیده، خسته و گرسنه است با این وجود باز حریف امام نبودند. امام در حملات خود نقطه ای را انتخاب کرده بود که  نزدیک خیمه ها باشد به دو دلیل:الف ـ می دانست دشمنان قسی القلب و نامردند لذا می خواست تا جان دارد کسی متعرض خیمه ها نشود و با وجود اینکه با هر  حمله ای که می کردند همه فرار می کردند ولی امام زیاد از خیمه ها دور نمی شدند.ب ـ اینکه می خواستند تا زنده اند اهل بیتشان بدانند که ایشان زنده اند که اهل بیت تسکین خاطر یابند و بگویند: آقا هنوز زنده است.

 امام فرموده بود: تا من زنده هستم از خیمه ها خارج نشوید.گروهی از لشگر دشمن دوباره حضرت را محاصره کردند و بین امام و خیام فاصله انداختند و شماری از دشمنان به سوی خیمه ها رفتند، امام تا این صحنه را مشاهده نمودند بانگ سر دادند: وای بر شما، ای پیروان آل ابی سفیان، اگر دین ندارید از روز معاد بترسید و در دنیای خود آزاد مرد باشید. شمر رو به حضرت کرد و گفت: ای پسر فاطمه(س) چه می گویی؟ حضرت فرمود: من با شما جنگ دارم پس زنان چه گناهی دارند؟ تا من زنده هستم نگذارید که سرکشان شما به اهل و عیال من تعرضی کنند.

    شمر فریاد زد: ای لشگر، از خیمه ها دور شوید و به سوی خودش بروید. امام  مانند شیری خشمناک بر آنان حمله می نمودند و آنها را به خاک می انداختند تا سر انجام به خاطر تشنگی بسیار رو به سوی شریعه فرات گذاشتند، عمر سعد به حضرت یورش برد که نگذارد دست حضرت به آب برسد ولی حضرت صفوف دشمن را شکافتند و خودشان را به آب رساندند (نکته مهم این است) که اسب حضرت هم سخت تشنه است و سر در آب گذاشته تا بیاشامد که امام فرمودند: انت عطشان و انا عطشان والله لا ذفت الماء حتّی تشرب؛ ای اسب تو تشنه ای و من نیز تشنه ام سوگند به خدا که من آب نمی آشامم تا اینکه تو آب بیاشامی. حیوان زبان بسته حرف امام را درک کرد و سر از آب بیرون آورد و آب نیاشامید حضرت مشتی آب برای حیوان برداشت تا از آن بیاشامد، ناگه سواری فریاد زد: یا اباعبدالله(ع) تو آب می آشامی، حال آنکه لشکر بر سراپرده و خیمه های تو می روند و قصد هتک حرمت تو را دارند. امام تا این سخن را شنیدند آب را ریختند، به لشگر حمله نمودند و خود را به خیمه ها رساندند اما معلوم شد که کسی متعرض خیمه ها نشده و فریبی در کار بوده است و هدف این بوده است که امام آب ننوشند، چون فکر می کردند اگر امام تشنگیشان بر طرف شود دیگر حریف  ایشان نخواهند شد.

    ولی نمی دانستند که امام آب نخواهد نوشید مانند یارانش که تشنه به شهادت رسیدند. حضرت دوباره با اهل بیت(ع) خود وداع نمودند، آنان را به صبر و حلم و شکیبایی دعوت نمودند و به آنها وعده ثواب داد و فرمودند تا چادر اسیری به سر کنند و آماده مصیبت باشند. همچنین فرمودند: بدانید خدا نگهدار شما خواهد بود و از شر دشمنان نجات می یابید (این بیان امام که می داند سرانجام اهل بیت مصون می باشند از کرامات خود حضرت می باشند) و عاقبت کار شما ختم به خیر می شود، دشمنان شما به انواع بلاها عذاب می شوند، پس مواظب باشید زبان به شکایت نگشائید که از قدر و منزلت شما کاسته می شود. حضرت باری دیگر سوی لشگر دشمن رفت و لشگر نیز از هر سو ایشان را تیرباران نمودند.

    راویان می گویند: بخدا ما دیدیم پهلوانان لشکر به امام حسین(ع) حمله ور شدند و امام مانند گله گوسفندی که گرگ در آنها افتاده آنها را تار و مار می کردند.

    حضرت در حال ستیز بودند که مردی به نام ابوالعطوفش تیری به پیشانی حضرت زد، امام آنرا بیرون کشید، خون به روی و محاسن مبارکشان روان شد و فرمودند: بار خدایا، تو شاهدی من از این بندگان گنکهارت چه می کشم؟ خدایا، آنها را به شمار و تا آخر هلاک کن و هرگز آنها را میامرز. حضرت دوباره حمله نمودند و می فرمودند: چه بدی کردید با خاندان محمد(ص) پس از او، شما بعد از من دیگر هیچکدام از کشتن بندگان خدا هراس ندارید، من از خدا امیدوارم که در برابر خواری شما کرامت شهادت به من عطا کند و از راهی که گمان نبرید انتقام مرا از شما بگیرد. حصین بن مالک گفت: ای پسر فاطمه(س) خدا چگونه انتقام تو را از ما بگیرد. فرمود: شما را به جان هم اندازد، خونتان را بریزد و عذاب دردناکی به شما فرو بارد.(دعای امام برآورده شد؛ اختلافات خانمان برانداز آنان تا آنجا کشید که شهر با عظمت کوفه که به جای پایتخت به شکوه دولت پانصد ساله سامانیان تبدیل شده بود برای همیشه ویران شد، به تل خاکی سیاه و بی گیاه مبدل شد و انتقام همگی آنان به طرز وحشتناکی توسط مختار شهید گرفته شد و در قیامت عذاب دردناک خواهند چشید).

    حضرت جنگیدند تا زخمهای بزرگی به ایشان رسید که روایت شده دو زخم کاری به حضرت وارد شد، البته این زخمها در زمان حیات حضرت بود و الا وقتی آقا را از اسب به زمین انداختند هزار ونهصد ضربه به حضرت فرود آوردند، حضرت خیلی ناتوان شده بودند و کمی برای خستگی ایستادند که در این میان سنگی به پیشانیشان خورد؛امام حسین(ع) پیراهن خود را بالا بردند تا خون را پاک کنند که تیر سه شعبه (سه پره) آمد و به سینه آقا نشست و به روایتی به قلبش اصابت نمود. حضرت فرمودند: بسم الله و بالله و علی مله. سپس آن تیر را از بدن خود خارج کردند، خون را در کف دست خود پر کردند و به آسمان پاشیدند و دست دیگر را پر کردند و فرمودند: به همین دست به دیدار رسول الله(ص) خواهم رفت و می گویم یا رسول الله(ص) آنها مرا کشتند، در این هنگام ضعف بر حضرت چیره شد تا آنکه مالک بن سر به حضرت دشنام داد و شمشیر به سر مقدس حضرت زد، خون از سر حضرت جاری گشت، حضرت کلاه از سر برداشت و عمامه ای بر آن زخم بست. سید بن طاووس می گوید سپس حضرت سیدالشهدا فرمود: ای اهل حرم، برای من جامه ای بیاورید، آن را زیر لباسهایم بپوشم تا پس از مرگم کسی آن جامه را از تن من خارج نکند. جامه ای برای حضرت آوردند حضرت چند جای آن جامه را پاره کرد تا بی ارزش تر شود. اما روایت است وقتی حضرت به شهادت رسید آن جامه کهنه را هم از تن حضرت خارج کردند و حضرت را عریان رها نمودند. شیخ مفید می گوید حضرت گرچه از بسیاری زخم توانی دیگر نداشتند ولی با این حال بر دشمنان حمله می کرد و آنان را به چپ و راست پراکنده می نمودند شمر که این صحنه را دید، دستور داد تا حضرت را تیرباران نمایند، آنقدر تیر زدند تا لشگر فراری باز ایستادند و مقابلش را گرفتند. حضرت زینب (س) که چنین دید به عمر سعد فریاد کشید و به او فرمود: و یحک یا عمر ایقتل ابا عبدالله و انت تنظر الیه؟ ای عمر وای بر تو !!! حضرت حسین(ع) را می کشند و تو به آن می نگری. عمر سعد پاسخی نداد و به روایت طبری اشک عمر سعد جاری شد و صورت خود را از سوی زینب(س) برگرداند سپس حضرت زینب(س) رو به لشگر می گوید ویحکم ما فیکم مسلماً وای بر شما، آیا مسلمانی در میان شما نیست؟ در این هنگام صالح بن وهب الیزنی با تمام قدرت نیزه بر پهلوی حضرت زد که امام چنان از روی اسب افتادند که با طرف راست صورت مبارکشان بر زمین فرود آمدند، حضرت دوباره برخاستند حضرت زینب(س) که تمام نگاهش به برادرش بود وقتی این صحنه را دید از در خیمه بیرون آمد و فریاد زد و اخاه واسیداه و اهل بیتاه   لیت السماء اطبقت علی الارض و لیت الجبال تدکدکت علی اسهل و ای برادرم، و ای آقای من، و ای اهل بیت من، ای کاش آسمان خراب می شد و به زمین می افتاد، ای کاش کوهها از هم می پاشید و به روی بیابانها پراکنده می شد. در این هنگام شمر ذی الجوشن لشگر را صدا کرد و گفت: برای چه ایستاده اید کار حسین(ع) را یکسره کنید وقتی حضرت در گودال قتلگاه افتادند و قدرت حرکت نداشتند باز می بینم لشگر از او ترس دارند که نزدیک ایشان شود و سر مقدس ایشان را قطع کند.

    عده ای از سپاهیان عمر سعد می گفتند نکند امام حیله جنگی به کار برده که اگر کسی نزدیک شود حمله کند لذا نقشه ناجوانمردانه ای کشیدند؛ راوی (حمید بن مسلم) می گوید: سپاه عمر به سوی خیمه ها حمله کردند، چون می دانستند آقا طاقت نمی آورد سکوت کند و اگر حیله باشد بلند خواهد شد( امام حسین(ع) از شدت تشنگی و از زخمهای شمشیرها بی حال افتاده اند، هیچ انسانی نمی تواند حالت حضرت را در آن لحظه تجسم کند) یک نفر فریاد می زند: حسین(ع) تو زنده ای؟ لشگر به خیمه های اهل بیتت حمله ور شده است؟ حضرت به زحمت روی زانوهای خودشان بلند می شوند و به نیزه تکیه میکنند و می فرمایند: ویلکم یا شیعه ال ابی سفیان ان لم یکنلکم دین و لا تخافون المعاد فکونوا احراراً فی دنیاکم ... ای پیروان آل ابوسفیان وای به حالتان، اگر به قیامت اعتقاد ندارید و اگر دین ندارید در دنیای خودتان آزاده باشید.

    وقتی دیدند حضرت واقعاً به زمین افتاده اند، همگی بر امام حمله ور شدند؛ عمر سعد به خولی که کنار او بر روی اسب بود گفت: برو و کار حسین(ع) را تمام کن. چون قبل از خولی، زرعد بن شریک دست چپ حضرت را قطع نموده بود هنگامیکه خولی پیاده شد تا سر حضرت را از بدن جدا کند لبدنش شروع به لرزیدن کرد و نتوانست این کار را انجام دهد، شمر ملعون به او گفت: خداوند بازویت را قطعه قطعه کند چرا می لرزی؟ شمر از اسب پیاده شد و سر مبارک حضرت را از تن جدا کرد. سپاه عمر سعد جامه های او را ربودند و حضرت بدون لباس ماند. آسمان به اندازه ای سیاه شد که در روز ستاره ها پیدا بودند و زیر هر سنگی که برداشته می شد خون تازه  دیده می شد. (راوی می گوید: آنگاه که سر مقدس آقا را بریدند، غبار سیاهی در فضا برخاست و باد سرخی وزید که چشم، چشم را نمی دید، گویا که عذاب نازل خواهد شد. سریع هوا آرام شد سر حضرت را به نیزه کردند و در شهرها میان بندگان خدا می گردانیدند با آنکه می دانستند او ذریه پیغمبر(ص) است و به صریح قرآن دوستی آنها لازم است).

    امام باقر(ع) فرمودند: فرزند رسول الله(ص) را چنان با تیغ و شمشیر و سنگ کشتند که با حیوانات آنطور قدغن بود سپس با اسبان بر بدنش می تاختند.

    هنگامیکه امام به شهادت رسیدند لشگریان شخصی را دیدند که ناله و فریاد می کند، به او گفتند: ای مرد بس کن، این همه ناله و فریاد برای چیست؟ در پاسخ گفت: چگونه ناله و فریاد نکنم حال آنکه پیامبر خدا(ص) را می بینم که ایستاده است و گاهی به آسمان و گاهی به محل کارزار شما می نگرد، می ترسم خداوند را بخواند، نفرین کند و همه اهل زمین هلاک شوند و من هم در میان شما هلاک شوم. برخی لشگریان عمر سعد گفتند: این مرد دیوانه است. راوی می گوید از امام صادق پرسید: آن فریاد کننده چه کسی بود؟ حضرت صادق(ع) فرمودند: ما او را بجز حضرت جبرئیل(ع) کس دیگری نمی دانیم.

    امام حسین(ع) بعد از وداع آخر،  یکی دوبار دیگر نیز به خیمه ها می آمدند و سرکشی می کردند، لذا اهل بیت امام هنوز انتظار آمدن ایشان را داشتند، منتظر بودند تا شاید صدای امام را باری دیگر بشنوند و جمال آقا را زیارت کنند که یکمرتبه صدای اسب حضرت  (ذوالجناح) بلند شد، اهل بیت(ع) گمان کردند حضرت دوباره آمدند ولی اسب را در حالیکه زینش واژگون شده بود دیدند،ذوالجناح به خون امام آغشته بود و بلند شیهه می کشید، دستهای خود را بر زمین می زد. عده ای از راویان می گویند: این اسب آنقدر سر به زمین زد تا جان داد.

    اهل بیت(ع) اسب را بدون امامشان دیدند، گریه و شیون اهل حرم بلند شد؛ ام کلثوم (در حالیکه دست بر سر گذاشته بود)این جملات را گفت تا بیهوش شد:

وامحمداه ، واجداه ، و انبیاه واابالقاسما ، واعلیاه ، واجعفراه ، واحمزتا ، واحسناه ، هذا حسین بالعراد صریع به کربلاء ، محزوزالراس من القفاء ، مسلوب العمامه والرداء

این حسین است که بر زمین کربلا افتاد، این حسین است که سر او از پشت بریده اند و عمامه و رداء او را به تاراج برده اند.

روایت شده وقتی امام حسین(ع) بخاک افتادند اسبشان از ایشان حمایت کرد و بر سواران عمر سعد می پرید و آنها را بر زمین می انداخت.

    اهل بیت(ع) تا اسب را اینگونه دیدند شروع به نوحه سرایی نمودند(نوحه سرایی طبیعت بشر است، وقتی انسان بخواهد درد دل خود را بیان کند به صورت نوحه سرایی کسی را مورد خطاب قرار می دهد، هر یک از افراد خاندان ، بنحوی نوحه سرایی را آغاز کردند، علت اینکه قبل از شهادت حضرت نوحه سرایی نکردند این است که آقا به آنها اذن نداده بودند تا من زنده هستم حق گریه کردن ندارید، من که شهید شدم البته  نوحه سرایی کنید.)

هر کدام از اهل بیت به گونه ای با  ذوالجناح صحبت می کردند ولی سکینه دختر امام(سکینه بعدها یکی از زنان عالمه عالم شد که همه علماء برای او اهمیت ویژه ای قائل شده اند) به صورت خاصی نوحه سرایی کرده است که دل همه را سوزانده است.

     به حالت نوحه سرایی اسب را مورد خطاب قرار داد:  یا جواد ابی، هل سقی ابی، ام قتل عطشانا؛ ای اسب پدرم وقتی که پدرم رفت تشنه بود آیا او را سیراب کردند یا با لب تشنه به شهادت رساندند؟

    لشگر دشمن بعد از آنکه حضرت را به شهادت رساندند به سوی خیمه ها هجوم بردند و هر کدام بر دیگری پیش گرفت تا اینکه چادر را از سر زنان بکشند. دختران و حرم پیامبر(ص) گریه می کردند، زنان را از خیمه ها بیرون کردند و خیمه ها را آتش زدند. 

« به نقل از دست هایی رو به آسمان »

 


نظرات شما()

موضوعات یادداشتقیام امام حسین (ع)


   1   2   3   4   5      >
خانه |شناسنامه|ایمیل
وبلاگ من
: موضوعات
: برای شما
بهمن - مؤسسه آدینه
:جستجو

با سرعتی بی نظیر و
باور نکردنیمتنیاداشت ها
و پیام‏ها را بکاوید!


















یا قائم المنتظر المهدی ( عج )
پاسخگویی به شبهات اعتقادی
سیب قرمز
مشکات
پاسخ به سؤالات و شبهات دینی
حقوق زنان از دیدگاه اسلام
دستهایی رو به آسمان
پاسخگویی به شبهات و پرسش های حدیثی
پاسخگویی به شبهات و پرسش های حقوق زنان
عهد جانان
اندیشه های تابناک
 
یــــاهـو
بهمن